Kriz Döneminde Yatırımcılar İçin Öneriler

Kriz Döneminde Yatırımcılar İçin Öneriler

Tarih: 29 Eylül 2015 | Güncel Gündem, Makaleler,


Ekonomi bilimi aslında üç temel insan davranışı esas alınarak oluşturulmuştur. Ekonomi biliminin varsayıma göre her insan Bencil, Çıkarcı ve Rasyoneldir. Kriz dönemlerinde bu duyguların etkisinin veya yoğunluğunun artmış olduğunu söylemek sanırım yanlış olmaz.
Kriz dönemlerinde ekonomik olayların ve buna bağlı insan psikolojisinin sürece özgü genel bir tavrı ve davranış şekli bulunmaktadır.
Kriz dönemlerinde yatırımcılar önlerini göremedikleri için yatırım yapmayı ertelerler,
Tüketiciler tüketim eğilimlerini bastırarak tüketim harcamalarını ertelerler, özellikle  dayanıklı tüketim malları lüks ve ithal tüketim mallarına olan ilgi ve talep düşer
Finans kurumları ve bankalar paranın geri dönüşünden duydukları kaygılara nedeniyle kredi vermekte zorlanırlar, verseler de yüksek faiz ile vermek isterler,

İhracat ucuzlar,
İthalat pahalılaşır.

Genel kural ve inanç kriz döneminde nakdi olanların bu süreci karlı olarak kapatacaklarıdır.
Bu doğru bir kural olmakla birlikte beraberinde birkaç noktaya daha dikkat edilmesi gerekmektedir.
Her şeyden önce bu genel kuraldan kast edilen krize girerken bol nakit ile girmek ve paranın üstüne oturarak krizin bitmesini beklemek tarzından bir davranış tarzı  değildir. Yatırımcı bu dönemi paradan para kazanmak için beklemekte geçirmemelidir. Paradan para kazanılarak geçirilen süre içinde kriz zararsız olarak atlatılmış ve paranın reel satın alma gücü korunmuş mevcut fırsatlar değerlendirilmemiş olur. Kriz dönemleri sıkıntılı bir süreç olmasına  rağmen aynı zamanda   fırsatlar  dönemidir. Bu dönemde mevcut piyasa koşullarını bilen ve bu koşulları kendi şartlarına uydurabilen yatırımcılar için her şeyden önce uygun bir yatırım ortamıdır. Çünkü kimsenin yatırım yapmadığı bir süreç içerisinde yatırım yapmak diğer yatırımcılardan öne geçmek ve yatırımı minimum maliyetle tamamlamak anlamına gelmektedir. Bu dönemlerde hem malzeme hem de işçilik fiyatları minimum seviyelere inmektedir.
Yatırımcı sadece büyük ölçekli  yatırım yaparak değil , ihtiyacı olan  makina ve teçhizat  alımını yaparak ya da gayrimenkul veya araç alımı yaprakta mevcut fırsatları değerlendirebilir.
Çünkü yine bu dönemlerde  yeterli talep olmaması nedeniyle,  makina, teçhizat, araç ve gayrimenkul için cazip fiyat ve ödeme koşulları yaratılabilmektedir.
Krizin dönemlerinin bitiminde insanların ertelemiş oldukları ihtiyaçları bastırılmış olan tüketim eğilimleri ortadan kalacaktır. Aynı durum ertelenmiş veya beklemeye alınmış yatırımlar içinde geçerli olacaktır. Kriz dönemlerinin sonunda yatırımcılar hemen hemen aynı zamanda yatırım yapmak için düğmeye basacaklardır. Bu durum ise her anlamda tüketim ve yatırımı artıracak olup, artan talep etkisiyle sınırlı bir süreç te olsa fiyatlar genel seviyesinin yükselmesine neden olacaktır. Yani ertelenmiş ve bastırılmış yatırım ve tüketim harcamaları kriz dönemlerinin sonunda bizlere fiyat artışı olarak geri dönmektedir.
Yukarda açıklamaya çalışılan insan psikolojisi ve buna bağlı olarak ta gelişen davranışlar, kriz döneminde ve sonrasında ama tüketici ama yatırımcı olarak hepimizin belki bilerek belki de farkında olmadan içinde olduğumuz davranış şekilleridir. Bu davranış şekillerini önceden öngörmek ve  olaylara fırsatları değerlendirmek amacıyla bakmak belki de kriz dönemlerinde beklentinin üzerinde bir fayda sağlamamıza neden olacaktır.
Tabi burada dikkat edilmesi ve unutulmaması gereken konu, bu önerilerin sadece kriz dönemin de parası olan yatırımcı veya tüketicileri için geçerli olduğudur.

Paylaş


Okuma Önerisi

Kurum Rucuen Alacaklarının 7020 Sayılı Kanun Uyarınca Yapılandırılması İlişkin SGK Genelgesi (2017/22) Yayımlandı.

E-bülten

Bizden haberder olmak için lütfen kaydolun.